Primăria Cluj-Napoca a încheiat în data de 30 mai raportul procedurii de evaluare a ofertelor la contractul pentru supervizarea lucrărilor la Magistrala de Metrou M1 Cluj-Napoca, conform datelor consultate de Economedia în SEAP. Contractul de peste 200 de milioane lei este cel mai mare contract de consultanță din transporturi, potrivit datelor Economedia. Posibil ca Primăria să fi trimis deja comunicarea către câștigător și concurenți, astfel că, în următoarea perioadă, este așteptată comunicarea ofertei câștigătoare, dacă nu vor fi contestații la CNSC.
Aceasta este a patra licitație pentru asigurarea serviciilor de consultanță la contract.
Ofertele depuse:
1. Asociere: VENTURO INVESTMENT (Leader),Liv Engineering & Consulting Ltd. Co.,Tecnosistem S.P.A.,
2. Asociere: HILL INTERNATIONAL (BUCHAREST) (Leader),Proiect Consulting,
3. Asociere: TPF INGINERIE SRL (Leader),TPF GETINSA EUROESTUDIOS SL.,
4. Asociere: TECNIC Consulting Engineering Romania (Leader),TUMAS Turk Muhendislik Musavirlik ve Muteahhitl
5. Asociere: SYSTRA (Leader),METRANS ENGINEERING,
6. Asociere: MODERN POWER SYSTEMS (Leader),Altinok Consulting Engineering Inc.,
Contractul pentru supervizare este finanțat prin PNRR, dar borna din PNRR stabilește semnarea tuturor contractelor cel mai târziu la 31 decembrie 2023, ceea ce nu mai poate fi cazul.
Etapa de proiectare a primei magistrale de metrou din afara Bucureștiului a început la 1 septembrie 2023, iar Guvernul a aprobat despăgubiri-record de 283 milioane lei pentru proprietarii care vor fi expropriați.
Magistrala de metrou M1, prima linie din afara Bucureștiului, are 21 de stații, costă 9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR, iar termenul de realizare este de 8 ani. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.
Start pentru lucrări
Lucrările la prima linie de metrou din afara Capitalei au demarat, miercuri, la Cluj-Napoca, proiectul de 2 miliarde de euro urmând să fie construit de asocierea Gulermak – Alstom – Arcada. Responsabilii proiectului nu au precizat dacă antreprenorul din Turcia a depus proiectul tehnic pe baza căruia să se emită autorizația, ceea ce a dus la discuții despre o posibilă acțiune electorală. La lansarea lucrărilor au participat de asemenea înalți demnitari, precum premierul și ministrul Transporturilor, alături de alți lideri politici.
Recent, activiștii din Cluj au atras atenția, pe grupul Clujul Civic, că proiectul are încă numeroase necunoscute și lacune: autorizația de construire a fost dată în regim de urgență – specifică catastrofelor naturale – fără consultările publice necesare, fără PUZ-uri, iar proiectarea nu e terminată.
Asocierea Gulermak – Alstom – Arcada a câștigat contractul pentru metroul din Cluj-Napoca cu o ofertă de 9 miliarde de lei (10,78 miliarde de lei, cu TVA). Contractul pentru Magistrala de 21 de kilometri și 19 stații are o durată de 96 de luni și are 300 de milioane de euro finanțare prin PNRR. Ministerul Transporturilor asigură finanțarea de la bugetul de stat (10,04 miliarde lei), fonduri europene, dar și Primăria Cluj-Napoca va avea o contribuție de la bugetul local (41 milioane de lei).
Lucrările vor avea are o durată de execuţie de 8 ani. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că linia de metrou va deveni complet funcțională în 2031. când se mizează pe un număr de 164.000 de călători/ zilnic.
Contract la cheie. Gulermak a lucrat la metroul din Istanbul, Dubai și Varșovia
Spre deosebire de contractele Metrorex de la București, primăria Cluj a ales varianta unui contract la cheie: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Gulermak va aduce la Cluj echipa care a lucrat la metroul din Dubai, potrivit publicației ClubFeroviar. Gulermak a construit 17,5 km de linie la metroul din Istanbul și la linia din Dubai.
„Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:
– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; Durata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.
„Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu la semnarea contractului de finanțare.
Magistrala de Metrou M1 din Cluj Napoca și Magistrala M6 Otopeni (prima secțiune) sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro).
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.